-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16506 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

از ديدگاه روايات اسلامي، چه كسي حق نشستن بر مسند قضا را دارد؟

هر چند در روايات اسلامي به ويژه در ابواب قضاء به اين پرسش مشروحاً پاسخ داده شده است امابه عنوان نمونه به چند روايت اشاره ميشود



1ـ در حديثي از امام صادق(ع) ميخوانيم كه فرمود



«اِتَّقُوا الْحُكُومَهَ فَاِنَّ الْحُكُومَهَ اِنَّما هِيَ لِلاِمامِ الْعالِمِ بِالْقَضاءِ العادِلِ فِي الْمُسْلِمينَ، لِنَبيٍّ اَوْ وصيَ نبيٍّ» (وسائل الشيعه/18) [از قضاوت بپرهيزيد، چرا كه قضاوت و داوري، مخصوص امام آگاه به اصول قضا و عادل در ميان مسلمانان است(آري) براي پيامبر(ص) يا وصيّ پيامبر(ص) است.]



2ـ در حديث معروفي از امام صادق(ع) آمده است كه امير مؤمنان علي(ع) به شريح قاضي فرمود



«يا شُرَيْحُ قَدْ جَلَسَتْ مَجْلِساً لا يَجْلِسْهُ اِلّا نَبيّ، اَوْ وَصِيّ نَبيٍّ اَوْ شَقيّ»! (وسائل الشيعه/18)



[اي شريح! جايي نشستهاي كه درآنجا كسي نمينشيند جز پيامبر، يا وصيّ پياميبر، يا شقيّ دور از سعادت!]



3ـ در حديث ديگري از امام صادق(ع) نقل شده است كه فرمود



«وَ الْحُكْمُ لا يَصِحُّ الا بِاِذْنِ مِنَ اللهِ وَ بُرْهانِهِ» (مصباح الشريعه/41) [حكم و داوري، صحيح نيست، مگر به اذن و اجازه و برهان الهي]



ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ




پيام قرآن ج 10


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.